Самоосвіта

Моя тема самоосвіти - "Використання квест-технологій в освітній діяльності". Зацікавилася цією темою після проходження тренінгу "Квест-технології в освітній діяльності", який для вчителів Запорізької області проводила викладач ЗОІППО Сокол І.О. Працюю над нею перший рік, тому на даному етапі займаюся вивченням теоретичного матеріалу та створенням своїх перших квестів.

Пропоную вашій увазі мої квести "Літературна скарбниця" та "Дивовижний світ казки", у яких учні стають збирачами перлів, які вони здобувають, розв'язуючи нескладні логічні завдання, або просто подорожують сторінками відомих казок.

Квест "Літературна скарбниця"

Квест "Дивовижний світ казки"




Дефініції поняття "Квест"


На сьогоднішній день науковці та спеціалісти в області квестів надають різні визначення поняття квест:

Биховський Я.С., вивчаючи веб-квести дає наступне визначення: «освітній веб-квест - це сайт в Інтернеті, з яким працюють учні, виконуючи ту чи іншу навчальну задачу» [7].

Гриневич М.С. розглядає медіаосвітні квести, як нову й перспективну технологію в медіа дидактиці [3].

Федоров А.В., Новікова А.О., Колесніченко В.Л., Каруна І.О. в монографії «Медиаобразование в США, Канаде и Великобритании» розглядають веб-квест як освітній сайт, присвячений самостійної дослідницької роботі учнів (зазвичай в групах) з певної теми з гіперпосиланнями на різні веб-сторінки [12, 108].

Як зазначає В. В. Шмідт, веб-квести – це міні-проекти, засновані на пошуку інформації в Інтернеті. Завдяки такому конструктивному підходу до навчання, учні не тільки добирають і упорядковують інформацію, отриману з Інтернету, але й скеровують свою діяльність на поставлене перед ними завдання, пов'язане з їх майбутньою професією [6].

Кузнєцова Т.О. розглядає квест як приклад організації інтерактивного освітнього середовища [9].

Яковенко А. В. у своїй статті «Використання технології Web-квест у мовній освіті» розкриває поняття квесту як проблемне завдання c елементами рольової гри, для виконання якого використовуються інформаційні ресурси Інтернету [13].

За Шевцовою О.Г. квест - орієнтована на вирішення проблеми діяльність [11].

Філіп Бенц в своїх працях так описує квест: «це конструктивний підхід до навчання... Учні не тільки збирають і організують інформацію, отриману з Інтернету, вони спрямовують свою діяльність на поставлене перед ними завдання, часто пов'язану з їх майбутньою професією».

Класифікація квестів

Узагальнюючи різні підходи до класифікацій квестів (Багузіна О., Волкова О., Воробйов Г., Шаматонова Г. та інші) та аналізуючи науково-педагогічну літературу, представляємо класифікацію квестів за різноманітними системними та інструментально-значущими ознаками:
1. За формою проведення квести бувають:
  • комп’ютерні ігри-квести - один з основних жанрів комп'ютерних ігор, що представляє собою інтерактивну історію з головним героєм; при цьому найважливішими елементами гри є власне розповідь (сюжет) і обстеження світу, а ключову роль в ігровому процесі відіграють рішення головоломок і завдань, що вимагають від гравця розумових зусиль;
  • веб-квести – спрямовані на пошук і аналіз веб-ресурсів, та створення веб-продукту (сайт, блог, віртуальний словник тощо);
  • QR-квести – спрямовані на використання QR-кодів (двовимірний штрихкод);
  • медіа квести – спрямовані на пошук і аналіз медіаресурсів. До такого виду квестів можна віднести фото/відео квести;
  • квести на природі (вулиці, парках тощо);
  • комбіновані.
2. За режимом проведення: в реальному режимі; у віртуальному режимі; у комбінованому режимі.
3. За терміном реалізації квести розрізняють: короткострокові - мета: поглиблення знань та їх інтеграція, розраховані на одно-три заняття; довгострокові - мета: поглиблення і перетворення знань, розраховані на тривалий термін - може бути, на семестр або навчальний рік.
4. За формою роботи: групові; індивідуальні.
5. За предметним змістом: моно квест; міжпредметний квест.
6. За структурою сюжетів розрізняють: лінійні; не лінійні; кільцеві.
7. За інформаційним освітнім середовищем: традиційне освітнє середовище; віртуальне освітнє середовище.
8. За технічною платформою: віртуальні щоденники та журнали (блоги, ЖЖ, тощо); сайти; форуми;Google-групи;Вікі-сторінки;соціальні мережі.
9. За домінуючою діяльністю учнів: дослідницький квест; інформаційний квест; творчий квест; пошуковий квест;і гровий квест; рольовий квест.
10.За характером контактів: учні одного класу чи школи; учні одного району; учні однієї країни; учні з різних країн.
11. За типом завдань (класифікація Б.Доджа та Т.Марча):
  • переказ - демонстрація розуміння теми на основі подання матеріалів з різних джерел в новому форматі: створення презентації, плаката, оповідання;
  • планування та проектування - розробка плану або проекту на основі заданих умов;
  • самопізнання - будь-які аспекти дослідження особистості;
  • компіляція - трансформація формату інформації, отриманої з різних джерел: створення книги кулінарних рецептів, віртуальної виставки, капсули часу, капсули культури;
  • творче завдання - творча робота в певному жанрі - створення п'єси, вірші, пісні, відеоролика;
  • аналітична задача - пошук і систематизація інформації;
  • детектив, головоломка, таємнича історія - висновки на основі суперечливих фактів;
  • досягнення консенсусу - вироблення рішення по гострої проблеми;
  • оцінка - обґрунтування певної точки зору;
  • журналістське розслідування - об'єктивне виклад інформації (поділ думок і фактів);
  • переконання - схиляння на свій бік опонентів або нейтрально налаштованих осіб;
  • наукові дослідження - вивчення різних явищ, відкриттів, фактів на основі унікальних он-лайн джерел.

За матеріалами: Сокол И.Н. Классификация квестов / И.Н. Сокол // Молодий вчений. — 2014. — № 6 (09). – С.138-140. – Те ж саме [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2014/6/89.pdf, вільний. 



2 коментарі:

  1. Цікава стаття. Це найдокладніша класифікація квестів з тих, що я зустрічала в Інтернеті.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Це стаття Сокол Ірини, викладача ЗОАППО. Вона керує тренінгом "Квести в освітній діяльності" і цю класифікацію нам давала у межах тренінга. Мені теж сподобалась стаття, тому я розмістила її на сторінці свого блогу.

      Видалити